Dag 25 - 29

18 februari 2015 - Wellington, Zuid-Afrika

Maandag:

Het was een normale schooldag. De meeste kinderen waren uitgerust t na het weekend en konden er weer volop tegenaan. Ikzelf was iets minder uitgerust :p Na school zijn we boodschappen gaan doen. Deze keer was het aan mij om te rijden. Ik mocht naar de winkel rijden en Maïté mocht terugrijden. Even zoeken maar dan verliep het vlot, enkel het schakelen verliep nog iets minder vlot. Ik had telkens de klink van mijn deur vast in plaats van de versnellingspook. (die staat aan de linkerkant). Na het boodschappendoen besloten Maïté, Jamie en ik een ritje te maken met onze Nelson (aka snelle Nelle ;-) hij gaat wel niet sneller dan 120km per uur… :p). We zijn random beginnen rondrijden en telkens als we iets mooi zagen zijn we gestopt om foto’s te trekken, uiteraard! ;-) Hierna wilden we nog lekkere limonade gaan drinken in “De oude Hex” maar dit was gesloten. Terug naar huis dan maar…

Dinsdag:

Vandaag heb ik enkele dingen gezien op stage die niet meteen overeenkomen met mijn ideale beeld van een kleuterschool/ kleuterjuf. Andreas werd geplaagd door Kwakhanya. Daarom sloeg Andreas Kwakhanya. Ik zag dit gebeuren en ook Juf Nikki zag dit gebeuren. De reactie van juf Nikki: Andreas  moest zijn excuses aanbieden, hierna hield dejuf Andreas vast en moest Kwakhanya Andreas terugslagen. Dit vond ik niet oké! Ik heb de leerkracht verteld hoe we kinderen straffen in België maar zij gelooft niet in de aanpak. Ze vroeg me om de kinderen ook te straffen als ik zoiets zag gebeuren. Ik heb er geen probleem mee om kinderen te straffen als dit nodig is, maar ik heb de juffen duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord ben met hun manier en dat ik gebruik zal maken van mijn eigen technieken. Hier hadden ze gelukkig respect voor.

Het is hier de gewoonte om ’s ochtends samen te bidden. Ook voor het eten wordt gebeden. Voor mij was dit speciaal omdat dit in België nog zelden gebeurt. Ik heb gemerkt dat bidden hier heel normaal is voor kinderen. Voor hen is het een soort van routine. Zo zag ik kinderen in de poppenkamer spelen. Ze zaten samen aan tafel en voor ze deden alsof ze gingen eten, spraken ze eerst een gebed uit.

Na het opruimen moest juf Nikki even de klas uit. Ze vroeg mij om de kinderen stil te houden. De kinderen waren het al heel de dag aan het uithangen. Ze luisterden slecht of zelfs niet. Ze deden hun eigen zin en enkele kinderen begonnen steeds te huilen zonder reden. Toen juf Nikki nog in de klas was, was het al heel rumoerig . Juf Nikki had hen gevraagd in de kring te gaan zitten. Dit deden de kls niet. Toen liet juf Nikki mij achter en ik mocht het oplossen. Ik heb geprobeerd met zingen, vriendelijk zijn, een spelletje… Niets werkte! Toen ben ik heel boos geworden en ben ik in het Nederlands tegen hen beginnen “roepen”.  (zoiets als: nu is het genoeg! Ik wil dat iedereen gaat zitten en stil is. De eerste die ik nog hoor…). Plots was het stil. Op die moment kwam Juf Nikki binnen. Ze had me horen roepen. Ze vroeg wat er aan de hand was. Tatum antwoordde op deze vraag: “I don’t know what teacher Melissa was saying but I think she is mad and I think she wants us to be quiet now… Zo zie je maar: kinderen hoeven je niet altijd te verstaan om te weten wat je wil zeggen :p

Na school zijn Stijn, Sophie en ik naar het winkelcentrum in Paarl gereden. We hebben hier wat rondgewandeld en natuurlijk ook dingen gekocht  :p. Allemaal nuttige dingen hoor! Nu we zo goed bezig zijn met onze start 2run, vonden Sophie en ik dat we een nieuw sportshortje verdiend hadden. Verder heb ik nog een nieuwe short gekocht voor school. (broeken moeten hier een bepaalde lengte hebben voordat ze gepast bevonden worden om les te geven).

Toen we thuis kwamen wilden we aan het eten beginnen. Op deze moment kwam Johan binnen; hij heeft een vriend met een restaurant. In dit restaurant hebben ze op dinsdag een pizza special. Hij vroeg of wij zin hadden om mee pizza te gaan eten. Domme vraag, wij hebben altijd zin in pizza! xD het was een super gezellige avond en de pizza’s waren heel lekker. De kans is groot dat ze ons daar nog eens zien op een dinsdag  ;-)

Woensdag:

Vandaag hebben we heel de dag niets gedaan op school. Het was fotodag. Mijn taakbeschrijving bestond er vandaag uit, ervoor te zorgen dat alle kls de juiste outfit aanhadden op de juiste moment. (wit voor individuele foto, dwergiebos t-shirt voor de klasfoto). Het heeft ook letterlijk 2u geduurd voordat heel mijn klas op de foto stond (zijn nochtans maar 21 kinderen). De kinderen mochten niet spelen want dan konden ze vuil worden; (niemanad wil vuile kinderen op de foto natuurlijk!). Gevolg: Een hel! De kinderen waren niet te genieten, logisch als je heel de dag moet stilzitten en wachten.

Na school ben ik tot 3u moeten blijven om het knip en plakwerk van de juf te doen. Hierna was het bespreking van de activiteiten van de volgende week. Hier mocht ik aan deelnemen. De leerkrachten vertelden me wat ze vorig schooljaar hadden gedaan (ze doen hier elk jaar het zelfde en eigenlijk ook elke dag hetzelfde :-/) ik mocht dan ideeën van mij toevoegen. Al mijn ideeën vonden ze super leuk en origineel maar niets voor hen, te veel werk. (Leerkrachten houden er niet van om dingen te moeten voorbereiden…). Jammer! Op het einde van de vergadering bleef alles gewoon het zelfde :-/

Het feit dat men steeds dezelfde activiteiten doet (schilderen, klei en kleven -> alleen maar 2D werken en enkel muzische vorming) merk je ook aan de betrokkenheid van de kls. Zij zijn weinig enthousiast en totaal niet betrokken bij de activiteiten.

’s Avonds gingen we risotto maken. Het water kookte net en toen viel de elektriciteit uit. Probleem! Gelukkig had Elra nog ergens in de garage een gasvuurtje staan dat we konden gebruiken. Ons vlees hebben we op de BBQ gebakken. Doordat we eerst nog het vuur moesten aansteken en wachten tot dit klaar was om te kunnen bakken, hebben we pas om 10u ons vlees kunnen bakken. Op die moment was de risotto al lang op :p

Donderdag:

Vandaag heb ik alle dossiers van de kinderen in orde gebracht. Ik moest ervoor zorgen dat alle nodige documenten aanwezig waren. Indien nodig moest ik briefjes uitsturen naar ouders om de juiste documenten in orde te brengen.

Vandaag was het de beurt van de juffen om op de foto te gaan. Suprise: ook dit heeft een uur geduurd. Terwijl de juffen op de foto moesten, moest ik toezicht houden over alle kinderen in de school. Hier was ik niet zo gelukkig mee. Ik moest alleen toezicht houden over 100 kinderen verspreid over 2 speelplaatsen. Ik heb het klaargespeeld. Allé ja ik heb waarschijnlijk niet alles gezien maar er zijn geen gewonden gevallen dus…

Na de foto zijn we terug met alle kinderen naar de klas gegaan. De meisjes waren al heel de dag een beetje vervelend aan doen. Op een bepaald moment is juf Nikki heel boos geworden. Ze zei letterlijk: “You girls are all Biatches!”. Dit vond ik zelf een nogal ongepaste opmerking/woordkeuze. Na deze uitspraak kwam een van de kls mij vragen wat een biatch was… Mijn vertaling: een vervelend meisje dat niet wil luisteren.

Vrijdag:

Vandaag was het grote valentijnsfeest op school. Alle kinderen moesten in rood, roos of wit gekleed naar school komen. Super schattig. Er werd muziek gespeeld en er werd gedanst op de speelplaats; Omdat het feest was mochten de kinderen langer spelen. Gevolg: vandaag weeral niets gedaan!

’s Avonds zijn we naar het valentijnsbal geweest van de middelbare school. Hier moesten we gaan helpen. Wij hadden een van de belangrijkste taken! Ervoor zorgen dat er geen leerlingen naar de bosjes gingen… Het feest begon om half 7 en was gedaan om half 11 :p Om te voorkomen dat er 9 maanden na het feest kinderen geboren zouden worden, werden alle deuren op slot gedaan als alle leerlingen aanwezig waren. Zo konden de leerlingen niet stiekem naar buiten gaan.

Op de lagere school leren alle kinderen de “sokkie” dit is een soort van ballroomdans. Iets informeler. Deze dasn werd bijna heel de avond gedanst op telkens een ander liedje. Best wel saai gelukkig werd de “Makarena” en” the village people” hier nog tussen gesmeten om een beetje ambiance te brengen.

Er mochten enkel koppels naar het feest komen en ze moesten beide op “Hugenote” zitten.

Na het feest besloten we zelf nog een feestje te bouwen. We zijn nog iets gaan drinken bij “Bella”. Het was een lange dag dus we waren redelijk op tijd thuis om te genieten van een welverdiende nachtrust ;-)

Dikke kus

Melissa