Dag 53- 57

18 maart 2015 - Wellington, Zuid-Afrika

Het weekend is voorbij en nieuwe schoolweek begint. Geen gewone schoolweek. Deze week mogen we nog eens gewoon de student uithangen. We gaan een week meelopen met studenten op CPUT (Cape Peninsula University of Technologie).

Op maandag moesten we nog niet naar de les. Johan Anker moest alles eerst nog regelen. Zalig een dagje niets doen. Lang geleden dat we op een weekdag geen verplichtingen hadden. Wat doet iedereen op zo een dag?... Voor school werken :-/ Tja dat moet ook gebeuren natuurlijk L In de namiddag hadden we wel een pauze verdiend, dus zijn we gaan zwemmen.

Dinsdag ochtend. Allemaal stiekem toch wel zenuwachtig. Johan Anker komt ons ophalen en neemt ons mee naar de juiste klassen. Ik zal een hele week meelopen met de studenten kleuteronderwijs.

Ik ben als eerste in de aula. Een beetje ongemakkelijk, ik weet zelfs niet in welke les ik zit. Dan komen de studenten aan. Allemaal zijn ze nieuwsgierig naar wie ik ben. Na een tijdje is er een iemand die me durft aanspreken. Blijkt dat zij vrienden heeft in België. Het klikte meteen.  Zij besloot me een hele dag mee op sleeptouw te nemen. Het tweede lesuur hadden de studenten geen les. Ik mocht mee met Marilie en haar vrienden naar hun koshuis (studentenhuis/ kot). Hier hebben we gezellig een beetje tv gekeken. Na een uurtje was het tijd om naar stage te vertrekken. Ook hier mocht ik mee naartoe. Ik heb wiskunde bijles mogen geven aan kinderen van het tweede leerjaar.

Op dinsdag werden we na de lessen uitgenodigd door enkele studenten om in hun koshuis mee boerenspelen te komen spelen. Super grappig. De studenten hadden zich verdeeld in verschillende teams. Elk team was verkleed in een bepaald thema. Ook het koshuis was helemaal versierd. Echt mooi gedaan. De verschillende teams moesten verschillende opdrachten uitvoeren zoals: een ei op een lepel overbrengen, kruiwagentje, snel iemand omkleden, touwtrekken… Na de spelen werd er een kampvuur gemaakt en aten we allemaal samen een hamburger. ’s Avonds zijn we nog met enkele van deze studenten iets gaan drinken in Bella’s.

Op woensdag had ik lekker vroeg gedaan (wel om half 8 begonnen). Een hele middag om niets te doen ;-) Nu blijkt dat woensdag avond de avond is dat alle studenten naar bella’s gaan.  Als je dan een week meeloopt op de universiteit, moet je het goed doen é ;-). Met zijn allen terug naar bella’s voor alweer een super gezellige avond.

Donderdag had mijn klas geen les. Ik ben daarom mee met Sophie naar de les aardrijkskunde gegaan. Ook interessant om te zien. Een heel ander soort studenten als in kleuteronderwijs. (ook heel andere lessen natuurlijk). ’s Middags was er trolleyrace. Dit wil zeggen: de verschillende koshuizen nemen het tegen elkaar op in een race met winkelwagentjes. Alle leden van het koshuis waren verkleed en ook de winkelwagentjes waren versierd. Super cool! Dat hebben ze in België niet! (ik denk ook niet dat er nog veel gestudeerd zou worden met al die buitenschoolse activiteiten :p)

Vrijdag ochtend hadden we een afspraak met Johan Anker. Hij wilde ons meer uitleg geven over het onderwijssysteem in Zuid-Afrika. Er zijn enkele grote verschillen maar ook gelijkenissen. Ook binnen het land zelf zijn er grote verschillen tussen de verschillende scholen. Scholen kunnen vlak bij elkaar liggen en toch is er een hemelsbreed verschil in aanpak en niveau.

’s Middags hadden we een afspraak in het weeshuis. Hier willen we allemaal vrijwilligerswerk doen. Op deze afspraak werd bepaald wanneer we mochten komen en wat we konden doen. Heel uiteenlopend werk. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn :D

Hierover vertel ik jullie meer in mijn volgende blog ;-)

Dikke kus

Melissa

1. Marianne bauwens:
    18 maart 2015
    Super leuke ervaringen. Geniet er nog van