Dag 11 en 12 (De eerste schooldag)

28 januari 2015

Hoi Allemaal,

Het bericht waar iedereen op zit te wachten: Mijn eerste schooldag!

Deze ochtend werd ik om 7.45u opgepikt door Johan Anker. Hij bracht me naar school (dwergiebos) en stelde me voor aan de directie. De directie was blij met mijn komst en was meteen heel vriendelijk. Ze stelde me voor aan de verschillende leerkrachten en wees me mijn klas voor deze week. Ik sta in de gele klas. Dit is de pre graad R klas (3,4 en 5 jarigen) De eerste kleuterklas in Afrika. in deze klas werk ik samen met juf Nikki. Een baie vriendelijke vrouw! Ik heb vandaag vooral geobserveerd en hier en daar geparticipeerd. Onze klas werkt parallel met de paarse klas van juf Michelle en juf Channell. Ook twee super vriendelijke leerkrachten! Super mooie en leuke school. Vriendelijke mensen en leuke kinderen.

Om half 1 (om half een gaan de kls naar huis) werd ik terug opgepikt door Johan Anker. Hij bracht me naar huis en wees me hoe ik vanaf nu zou moeten wandelen.

's Avonds hadden we het plan om kip met pasta en pesto te maken. Toen we de kip wilden bakken bleken we geen kippenkruiden te hebben. Toen we boven kwamen om van Elra kruiden te lenen was zij bezig met het maken van de salade voor de braai van de volgende dag. Toen we onze hulp aanboden werd deze meteen afgewezen. we mochten er komen bijzitten en mee een nootje eten. Na 10 minuten en nog een beetje aandringen mochten we toch helpen. ( Elra is het niet gewoon om hulp te krijgen in de keuken) 2 uur later was de salade klaar. ondertussen was het kwart na 8 en had niemand al iets gegeten. Johan kwam net thuis van zijn werk en Elra had een drukke dag achter de rug. Gevolg: Pasta met pesto voor iedereen! Maïté en ik hebben samen gekookt. we hebben gezellig gegeten op het terras. Johan had gezorgd voor een gepaste wijn. Baie gezellig maar van ons voornemen om op tijd te gaan slapen kwam niets in huis!

De volgende ochtend was het ni simpel om optijd uit mn bed te komen. En ik was niet alleen, toen ik aan Maïté ging melden dat zij ook best kon opstaan kreeg ik een kreun te horen verder was er niet veel beweging  XD. Johan zette ons af aan de school voordat hij naar kantoor vertrok. ( Half 8 aanwezig op school) Vandaag mocht ik acticiteiten begeleiden en een deel van de klas overnemen. Dit was heel leuk. Ze hebben hier andere gewoonten en dat maakt alles heel interessant; Zo is er elke dag een brood Maiky (het kindje van de dag). Deze brengt boterhammen en fruit mee voor heel de klas. Dit wordt rond 11.30 u opgegeten in de klas. De kls waren blij me terug te zien; Met een van de kls had ik een heel grappig gesprek. (dit toont weeral aan dat een kind problemen heel gemakkelijk kan oplossen :p)

Ava: Juf waarom praat jij een beetje anders?

Ik: Omdat ik uit België kom. Dat is een land hier heel ver vandaan.

Ava: en waar zijn jou mama en papa?

Ik: Ook in Belgïë.

Ava: hier heel ver vandaan?

Ik:Ja

Ava: Oh dat is niet er juf, kom jij maar mee met mij naar huis naar mijn mama en papa. Die zijn ook heel lief.

Vandaag had ik minder geluk en kon ik niet zo vroeg naar huis. ik heb eerst nog geholpen met de voorbereidingen voor de volgende dag en geholpen in de na-opvang. Om 1u kon ik vertrekken en moest ik voor de eerste keer te voet naar huis. het was redelijk warm dus ik dacht: ik zorg ervoor dat ik in de schaduw kan lopen. Haha fail... 3 bomen tegengekomen op heel mijn wandeling naar huis.

Deze middag kwamen de andere 3 studenten aan. Net toen wij terug waren van boodschappen doen, kwamen zij hier aan. We hebben allemaal samen sap gedronken en melktaart gegeten. Baie lekker! Hierna ben ik met Maïteé een spelletje gaan spelen op onze kamer en de andere studenten konden uitpakken. (btw ik heb 2 keer gewonnen van de 2 spelletjes :p) Als de andere studenten uitgepakt waren zijn ze naar ons gekomen en hebben we hier samen een glaasje wijn gedronken. het klikte meteen! Nu al een super zotte bende :p --> komt helemaal goed ;-).

Tegen acht uur werden we aan tafel geroepen. Lekkere braai ter ere van de nieuwe studenten. Super gezellig. heel de avond leuke gesprekken en ook heel filosofische gesprekken. (Vraag Johan maar eens naar zijn godsdienst en zijn godsdienstbeleving).

Na een gezellige avond tijd om te gaan slapen en hopen dat we de volgende dag beter uit ons bed geraken.

Dikke kus

Melissa

PS; foto's van Kaapstad nzo volgen nog ;-)

1. Nadia en Miguel:
    28 januari 2015
    Hey Melissa,
    Heel fijn om je verhalen te lezen ze geven de thuis blijvers een heel aangenaam gevoel. Je hebt het daar goed en beleefd de tijd van je leven. Dat het daar zo goed klikt met die mensen en mede studenten is super al had ik daar nu geen twijfels over ! . Vandaag was het hier een slechte dag regen onweer hagel en veeeeeeel wind, daardoor is jullie Jannic met mij na zijn tennisles met de auto naar huis gereden . Dus geniet maar met volle teugen van die heerlijke ☀️Daar. Dikke kus xxxxx